W sobotę widzimy się w CRP w Orońsku! Otwierają dwie nowe wystawy!

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza w sobotę o godz. 14:00 na otwarcie dwóch nowych wystaw: Marta Klonowska „Szklana menażeria” oraz Bartłomiej Struzik „Przestrzeń somaktywna”
Marta Klonowska „Szklana menażeria”
Galeria „Oranżeria” 15 lutego – 13 kwietnia 2025 r.
Kurator: Marta Smolińska
Współpraca: Paulina Brzuskiewicz-Kuhn (CRP w Orońsku)
Marta Klonowska – urodziła się w 1964 roku w Warszawie, obecnie mieszka w Düsseldorfie w Niemczech. Uczęszczała do Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (1987–1989), gdzie studiowała u A.R. Pencka. Artystka wykonuje prace ze szkła, w swojej autorskiej technice - pracuje z kolorowym szkłem, które wytwarza, następie łamie lub tnie na kawałki i z nich buduje formy rzeźbiarskie. Zazwyczaj są to zwierzęta nawiązujące do postaci historycznych lub obrazów. Jej prace były pokazywane na wielu wystawach międzynarodowych, m.in. w Londynie, Paryżu, Berlinie oraz na wystawie indywidualnej w Japonii. Jej prace znajdują się w zbiorach Fundacji Alexandra Tutsek-Stiftung w Monachium, Muzeum Sztuki Boca Raton, Corning Museum of Glass w Nowym Jorku, Gerisch Sculpture Park w Neumünster, Kunstsammlungen der Veste Coburg, Coburg, Niemcy; Muzeum Kunstpalast, Düsseldorf;Glasmuseum Hentrich, Düsseldorf; oraz Musée-Atelier du Verre, Sars- Poteries.
Twórczość Marty Klonowskiej poszerza ideę rzeźby klasycznej jako bryły poprzez działanie z kawałkami połamanych lub pociętych szklanych płytek, zamontowanych na metalowych ramach. Proces tworzenia jest czasochłonny i wymaga niezwykłej precyzji i troski. W rezultacie powstają skonstruowane z kawałków szkła figury przedstawiające głównie zwierzęta. Strategią artystki jest wybieranie motywów z obrazów starych mistrzów (m.in. Rubensa czy Snydersa), ale nie interesuje jej główny motyw, lecz obecność zwierząt wzbogacających kompozycję i często mających także znaczenie symboliczne. Artystka wybiera więc motywy zwierzęce i przedstawia je dzięki swojej technice jako obiekty trójwymiarowe. Zwraca w ten sposób naszą uwagę na to, co często w malarstwie przeoczamy, skupiając się na motywie przewodnim danego płótna. Z posthumanistyczną wrażliwością i empatią Klonowska stawia nie-ludzkich aktorów w centrum, ukazuje sztukę dawną z zupełnie nowej perspektywy i buduje czasowe napięcie pomiędzy malarstwem starych mistrzów a współczesną rzeźbą.
Na indywidualnej wystawie Marty Klonowskiej zatytułowanej „Szklana menażeria” znajdą się zarówno prace z dotychczasowego dorobku artystki, jak i nowe. Artystka zamierza m. in. wykonać rzeźbę, która nawiązywałaby do wizerunku zwierzęcia znajdującego się na jednym z obrazów we wnętrzu Pałacu Józefa Brandta na terenie CRP.
Tytuł wystawy - „Szklana menażeria” - jest grą z tytułem słynnej sztuki Tennessee Williamsa, której premiera odbyła się na Broadwayu w 1945 roku. Główna bohaterka spektaklu, Laura, zbierała szklane figurki zwierząt, które towarzyszyły jej w samotnych chwilach. Sam proces twórczy Klonowskiej także wymaga samotności. Koncentracja i praca w izolacji potrzebne są artystce do tworzenia tej szklanej
menażerii. Będzie to pierwsza wystawa indywidualna Marty Klonowskiej w Polsce. Ekspozycja będzie się odbywała we współpracy z partnerem niemieckim - Muzeum Reissa- Engelhorna w Mannheim.
Bartłomiej Struzik „Przestrzeń somaktywna”
Galeria „Kaplica” 15 lutego – 13 kwietnia 2025 r.
Kurator: artysta
Współpraca: Stanisław Małecki (CRP w Orońsku)
Bartłomiej Struzik – absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (dyplom pod kierunkiem prof. Jerzego Nowakowskiego, 2003) oraz studiów podyplomowych na kierunku dyplomacja kulturalna w Collegium Civitas w Warszawie oraz na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Stażysta, asystent, adiunkt i obecnie profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 2017 roku kieruje Katedrą Projektowania Architektoniczno-Rzeźbiarskiego Wydziału Rzeźby.Twórczość w zakresie sztuki przestrzeni. Laureat międzynarodowych konkursów sztuki współczesnej, głównie w Japonii. Swoje prace prezentował w ramach wystaw zbiorowych i pokonkursowych oraz indywidualnych. Redaktor naukowy cyklu wydawniczego „Przestrzeń – Czas – Forma”. Artysta prezentował swoje dzieła w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku już trzykrotnie: w 2015 r. podczas wystawy Krakowska szkoła rzeźby oraz pokazu poplenerowego w ramach Ogólnopolskiej Płaszczyzny Współpracy Akademickiej, gdzie pełnił rolę lidera – opiekuna środowiska związanego z krakowską ASP, oraz w 2016 r. na wystawie indywidualnej pt. „Transitus” w Galerii „Oranżeria”.
„Przestrzeń Somaktywna” to realizacja przestrzenna osadzona w kontekście wnętrza Galerii Kaplica, której celem jest ukazanie relacji pomiędzy jakością formalną przestrzeni i procesem jej percepcji poprzez aktywizację szerokiego pola doświadczenia sensorycznego i intelektualno-emocjonalnego. Poprzez fakturalną aktywizację posadzki wnętrza Galerii oraz wprowadzenie elementu inspirowanego formalną konstrukcją portretu trumiennego powstaje czasoprzestrzenna struktura narracyjna o założonym profilu symbolicznym. Instalacja, która zostanie zaprezentowana w Galerii Kaplica nawiązuje do pojęcia somaestetyki – swoistego krytycznego badania i doskonalenia doświadczania oraz wykorzystania żywego ciała (somy) jako miejsca zmysłowego odbioru i twórczej autostylizacji.