Anish Kapoor w Centrum Rzeźby Polskiej

Wernisaż: 1 października 2022, godz. 14.00
MiejsceMuzeum Rzeźby Współczesnej, Oranżeria
Data rozpoczęcia01.10.2022
KuratorDorota Monkiewicz
Data zakończenia12.02.2023
WspółpracaStanisław Małecki
Prezentacja rzeźb Anisha Kapoora w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku będzie pierwszą w Polsce wystawą jednego z mistrzów współczesnej rzeźby i pozwoli przybliżyć jego twórczość polskiej publiczności.
Anish Kapoor urodził się 2 marca 1954 w Bombaju, od połowy lat 70. XX wieku mieszka i pracuje w Londynie. Jego twórczość kontynuuje dorobek rzeźby brytyjskiej 2 poł XX wieku.
Dokonania anglosaskie w zakresie rzeźby współczesnej należą do wiodących w świecie i znaczone są takimi nazwiskami twórców, jak Henry Moore (ur.1898), Tony Cragg (ur. 1949) i właśnie Anish Kapoor.
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprezentowało polskiej publiczności dwóch spośród wymienionych tu twórców w 2016 i 2018 roku.
Najbardziej znanym dokonaniem Anisha Kapoora jest stutonowa „Cloud Gate” z 2006 roku w Millenium Park w Chicago. „Cloud Gate” uważana jest za jedno ze szczytowych osiągnięć w zakresie rzeźby w przestrzeni publicznej, a zarazem reprezentuje główne cechy twórczości Anisha Kapoora: rozmach realizacyjny, perfekcję techniczną, nowatorstwo technologiczne i zainteresowanie iluzją optyczną.
Anish Kapoor tworzy abstrakcyjne formy wykonane w najrozmaitszych materiałach: kamieniu, nierdzewnej stali, pigmencie, drewnie, żywicach, plastiku, cemencie. Miał okazję używać także tkaniny.
Na wystawę w Orońsku artysta zaproponował 9 kamiennych rzeźb do przestrzeni Muzeum Rzeźby Współczesnej oraz 3 obiekty do Oranżerii. Ten osobisty wybór znamionuje wielką życzliwość artysty dla idei wystawy w Polsce, gdyż Kapoor w trakcie przygotowań do polskiej wystawy zajęty był pracą nad prestiżową prezentacją w Gallerie dell’ Accademia w Wenecji, towarzyszącą tegorocznemu Biennale Weneckiemu.
Na wystawę w Muzeum Rzeźby Współczesnej będą składać się potężne, opracowane rzeźbiarsko bloki kamienne wykonane z granitu, marmuru Vigaria, wapienia z Kilkenny, oraz miodowego, różowego i irańskiego onyksu. Jest to prezentacja stricte rzeźbiarska – wybitny przegląd rzeźby kamiennej oraz niezwykłej piękności naturalnych materiałów, z którego została wykonana. Kapoor należy do generacji „New British Sculpture” – rzeźbiarzy, którzy w reakcji na minimal art i sztukę konceptualną przyjęli bardziej tradycyjne podejście do materiałów, technik i tematów rzeźbiarskich. Abstrakcyjne, ale zarazem biomorficzne formy Kapoora odzwierciedlają jego zainteresowanie zmysłową cielesnością obłych i wijących się powierzchni, prześwitów i pustek. Prace eksponowane w Oranżerii rozwijają tę samą problematykę w materiałach miękkich i plastycznych – wosku i żywicach. Kapoor używa niezwykłego odcienia intensywnej czerwieni, kojarzącej się z malarstwem Marka Rothko, lub krwią lub też indyjskimi przyprawami. Czerwień ta jest znakiem rozpoznawczym Kapoora w równym stopniu, co jego najczarniejsza czerń. Ważnym projektem dla ukonstytuowania się tego cyklu była wystawa „Svayambh” w 2007 roku w Musée des Beaux Arts w Nantes. Ogromny blok czerwonego wosku został zawieszony na szynach i przepchnięty przez zabytkowe amfilady pałacowych sal muzealnych, znacząc drogę strzępami odpadłej materii. Słowo „svayambh” oznacza w sanskrycie zrodzony sam z siebie i w tym świetle możemy także interpretować instalację Push-Pull eksponowaną w Oranżerii. Dzieła przeznaczone dla Orońska pochodzą z lat 1997 – 2018. Możemy więc śledzić przemiany rzeźby Anisha Kapoora po lata ostatnie. Układ prezentacji zaproponowany przez artystę pozwala ukazać jego możliwości twórcze w odniesieniu do dwóch kontrastujących materiałów i dwóch przeciwstawnych wizualnych narracji oraz wykorzystać w pełni warunki przestrzenno-ekspozycyjne Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Wystawa w sensie technicznym i logistycznym stanowiłaby duże wyzwanie dla każdej goszczącej ją galerii, a w Polsce jedynie Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku jest w stanie podołać temu zadaniu. Prezentacja ta będzie pierwszą w naszym kraju wystawą jednego z mistrzów współczesnej rzeźby i pozwoli przybliżyć jego twórczość polskiej publiczności.
Wystawa pod Honorowym Patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. dr hab. Piotra Glińskiego