N A S Z   P A R T N E R

"Szklane paciorki" w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku k. Radomia

06.11.2012
|
"Szklane paciorki" w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku k. Radomia

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza w sobotę 10 listopada 2012 r o godz.14.00 na wernisaż wystawy Sylwestra Ambroziaka "Szklane paciorki" oraz prezentację w Galerii Kaplica najnowszego nabytku do kolekcji CRP pracy Magdaleny Abakanowicz TUR z cyklu Coexistence

SYLWESTER AMBROZIAK SZKLANE PACIORKI

Instalacja rzeźbiarska i animacje.

WYSTAWA w Muzeum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Kurator projektu: Krzysztof Stanisławski

Sylwester Ambroziak jest jednym z najważniejszych polskich rzeźbiarzy współczesnych, reprezentującym pokolenie debiutujące w latach 80. XX w., w czasach Nowej ekspresji, wiodącego nurtu sztuki niezależnej, rodzącej się w Polsce w trakcie i po stanie wojennym, jako wyraz buntu przeciwko represyjnemu systemowi. Echa tamtego buntu obecne są w całej twórczości wielu artystów lat 80., szczególnie zaś pracach Ambroziaka.

W bogatym dorobku wystaw tego artysty znajdują się liczne indywidualne (ponad 70) i zbiorowe (ponad 120) ekspozycje w kraju oraz w Niemczech, Austrii, Belgii, Francji i Włoszech.

Szklane paciorki to projekt o wysokich walorach artystycznych, reprezentatywny dla aktualnych dokonań polskiej rzeźby współczesnej, oryginalny i nowoczesny, wykorzystujący tradycyjny warsztat rzeźbiarski w połączeniu z multimediami (audio i video). Ostatnie realizacje Ambroziaka (z lat 2010-11), w tym Paciorki, można uznać za rewelację w skali krajowej i międzynarodowej.

Oprócz walorów czysto artystycznych, trzeba zwrócić uwagę na przesłanie Szklanych paciorków: uniwersalne, humanistyczne, dramatyczne, potęgowane ekspresyjną formą rzeźb, oświetleniem, dźwiękiem i video.

Problem alienacji, opuszczenia, samotności to problem powszechnie występujący w naszej Globalnej Wiosce, jakby na przekór powszechności massmediów, licznych środków komunikacji, internetu, portali społecznościowych itd.

Cykl Paciorków będzie uzupełniony prezentacją 4 dużoformatowych (wys. 3 m) rzeźb z cyklu Laleczki. Pomalowane na ostre kolory, bardzo wyraziste Laleczki zapraszają na kameralny i wymagający skupienia pokaz Paciorków. Instalacji rzeźbiarskiej z cyklu Szklane paciorki będą towarzyszyły specjalnie przygotowane nagrania dźwiękowe odtwarzane w sali wystawowej.

Ważnym elementem wystawy są projekcje dwóch eksperymentalnych filmów animowanych pt. Pokój i Baranek, przygotowanych przez artystę. Filmy w wersji video/DVD, prezentowane za pomocą projektora multimedialnego na ściany sal ekspozycyjnych.

Jedna z najważniejszych części projektu jest promocja katalogu-albumu, prezentującego całą twórczość Sylwestra Ambroziaka na tle panoramy współczesnej sztuki światowej i polskiej ze szczególnym uwzględnieniem jej korzeni w niezależnym ruchu Nowej ekspresji lat 80. XX w.

Wystawie będzie towarzyszył przegląd dokumentacji i filmów telewizyjnych poświeconych Sylwestrowi Ambroziakowi i jego pracom.

(Oprac. Krzysztof Stanisławski)

Magdalena Abakanowicz - Tur

Galeria Kaplica

Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego kolekcja Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku wzbogaciła się ostatnio o bardzo cenny nabytek - rzeźbę Magdaleny Abakanowicz Tur z cyklu Coexistence. Turprezentowany był ostatnio w CRP na wystawie Alfabet Rzeźby, ze względu na duże zainteresowanie będzie udostępniony do oglądania jako jednostkowa ekspozycja w Galerii Kaplica do konca roku.

W l. 70. XX w. Magdalena Abakanowicz odbyła podróż do "źródeł energii" - odwiedziła Nową Gwineę, Celebes, Bali, Jawę i Tajlandię. Sztuka, z którą się tam zetknęła, odbiła się na jej twórczości. W cyklu rzeźb Coexistence odciski ludzkich torsów zostały zaopatrzone w zwierzęce głowy. W jednej postaci koegzystuje ze sobą człowiek i zwierzę. Wspólne im są duch, wrażliwość i intuicja, ale bazują na różnych doświadczeniach rzeczywistości. Z kawałków zgrzebnego workowego płótna, zszywanego, sztukowanego i spajanego żywicą syntetyczną artystka tworzy serie wydrążonych ludzkich figur. Ciało staje się tu negatywem, skorupą, formą odlewniczą, lecz jednocześnie stanowi pozytyw, trzon i masę. Od lat 80. syntetycznie ujęta postać człowieka staje się głównym motywem jej prac.

Za swoją twórczość Magdalenę Abakanowicz (ur.w 1930) uhonorowano m.in. Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Oficerskim Orderu Sztuki i Literatury (Francja 1999), Orderem Zasługi dla Republiki Włoskiej (2000), Orderem Sztuki i Literatury( Francja 2004), Wielkim Krzyżem Zasługi z Gwiazdą ( Niemcy 2010), tytułami doktora honoris causa licznych uczelni na świecie m.in.: ASP w Łodzi, Royal College of Art w Londynie i Rhode Island School od Design w Providence, School of the Art Institute w Chicago. Jako pierwsza cudzoziemka została laureatką Distinction in Sculpture nowojorskiego Centrum Rzeźby (1993). Jej dzieła prezentowano w najważniejszych ośrodkach wystawienniczych w Polsce i za granicą. Brała udział w międzynarodowych przeglądach sztuki w Madrycie (1969), Sao Paulo (1979), Wenecji (1980), Paryżu (1991).