N A S Z   P A R T N E R

Podsumowanie festiwalu Radom-Orońsko 2012, 25 lat imprezy...

20.09.2012
|
Podsumowanie festiwalu Radom-Orońsko 2012, 25 lat imprezy...

Podsumowanie festiwalu

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Radom-Orońsko ma 25 lat

Tłumy melomanów na koncertach, oficjalnych podziękowań jednak nie było

Odpowiedzialność za Polskę w dziełach księdza Piotra Skargi i Karola Wojtyły była motywem przewodnim 25 Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Radom Orońsko 2012. Jubileuszową imprezę w niedzielę 9 września zakończył koncert Wiesława Ochmana i Roberta Grudnia w kościele w Jedlińsku.

- Obecny rok Sejm RP ogłosił rokiem ks. Piotra Skargi. Było więc dla mnie naturalną koleją rzeczy, iż w tym roku właśnie Kazania Sejmowe tegoż autora, klasyka staropolskiego piśmiennictwa będą literackim motywem festiwalu wyjaśnia Robert Grudzień, znany muzyk, kompozytor oraz twórca i główny organizator festiwalu. Dodaje iż wymowę dzieła sprzed 400 lat doskonale wzmacnia i uzupełnia poezja Karola Wojtyły, wielkiego patrioty i późniejszego papieża Jana Pawła II.

Kazania Sejmowe ks. Piotra Skargi przybliżyli publiczności Jerzy Zelnik (w Stromcu i Wierzbicy) oraz Anna Seniuk (w Skrzyńsku). Festiwal to jednak przede wszystkim muzyka na najwyższym poziomie wykonawczym. W tym roku odbyło się 12 koncertów, w których wystąpili m. in: wystąpili m. in. Georgij Agratina światowej sławy multiinstrumentalista, Konstanty Andrzej Kulka, wirtuoz skrzypiec a także lubelscy filharmonicy oraz artyści: z Holandii Martinus Bastiaan Pieter Zonnenberg (organy) i Białorusi - Tamara Remez (sopran) i Wladimir Neudach (organy). Podczas koncertów promowani byli także młodzi muzycy, jak Sebastian Kozub, Marta Rogusz, Katarzyna Sroka, Małgorzata Jałocha, Katarzyna Bochyńska Wojdył oraz twórcy z regionu radomskiego, jak poeta Andrzej Mędrzycki, czy Konrad Gałka, którego fotograficzne montaże na temat ks. Romana Kotlarza z muzyką Roberta Grudnia, wpisały się w patriotyczny nurt jubileuszowego festiwalu.

Niezmiennie dopisała także wierna publiczność, bo 25 edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej wychowało wielu melomanów. Początki prestiżowej dziś imprezy sięgają 1986 roku, kiedy to w kościele pw. Św. Rodziny w Radomiu proboszcz tej parafii ks. prałat Stanisław Wrocławski i Robert Grudzień, wówczas student Akademii Muzycznej w Łodzi organizowali koncerty organowe. W świątyni, która okazała się azylem dla artystów w siermiężnej atmosferze ostatnich lat PRL u występowali polscy i zagraniczni muzycy. Po dwóch latach koncerty te stały się już prawdziwym festiwalem, który zawitał także do innych kościołów oraz do Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Od ponad dwudziestu lat głównemu organizatorowi pomagają przyjaciele sztuki w miejscowościach, gdzie gości festiwal. Są to osoby wrażliwe, ambitne i zdecydowane promować wartościową sztukę. Mówię tu o samorządowcach, księżach, dyrektorach i pracownikach placówek kultury oraz osobach innych zawodów, które często pomagają zupełnie charytatywnie. Są takie miejscowości jak Lipsko, Jedlińsk czy Stromiec, gdzie współpraca jest prawie równie długa jak sam festiwal. Serdecznie im wszystkim dziękuję mówi Robert Grudzień.

W gronie wykonawców znaleźli się najwięksi artyści polskich i zagranicznych scen, m. in: Chór Polskiego Radia, Poznańskie Słowiki pod dyrekcja Stefana Stuligrosza, Małgorzata Walewska, Krzysztof Penderecki, Wiesław Ochman, Teresa Żylis-Gara, Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Kolberger, Zbigniew Zamachowski, Jerzy Zelnik, Anna Seniuk, Anna Romantowska , a także wykonawcy z całego świata - od Japonii, Rosji przez Europę, Afrykę, do USA, Kanady i Ameryki Południowej, RPA czy Skandynawii.

Festiwal uwrażliwiał na piękno muzyki klasycznej, kreując w Radomiu mieście bez wcześniejszych tradycji filharmonicznych oraz w regionie, potrzebę kontaktu z dziełami wielkich mistrzów. Przez ćwierć wieku był także promocją miasta. Festiwal Radom Orońsko stał się pierwowzorem innych imprez o podobnej formule, organizowanych w całej Polsce przez Roberta Grudnia. Artysta konsekwentnie podkreśla to w wywiadach prasowych i radiowych, publikowanych przez media w miejscowościach, gdzie odbywają się te festiwale. W programach i na plakatach festiwali np. w Lublinie, Stalowej Woli, Jędrzejowie i in. wśród organizatorów widnieje Fundacja im. Mikołaja z Radomia. Robert Grudzień chętnie wspierał w ramach festiwalu akcje charytatywne (np. na rzecz hospicjum Królowej Apostołów czy ratowania XIV wiecznego klasztoru OO. Bernardynów w Radomiu). Koncert w radomskiej katedrze w 2006 roku z udziałem Krzysztofa Pendereckiego był jednym z najważniejszych wydarzeń artystycznych w dziejach miasta.

Rok 2012 był jubileuszem 25 lecia Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, a w ubiegłym roku srebrny jubileusz pracy artystycznej obchodził Robert Grudzień. Były podziękowania i kwiaty od wiernych fanów, którzy systematycznie przychodzą na koncerty.

Takich gestów zabrakło ze strony władz miasta. Dziwne, że nikt nie wpadł na pomysł, aby jednak za promocje i pracę Robertowi Grudniowi podziękować tak jak to czynią inne miasta gdzie artysta promuje sztukę. Czy w lokalnym prawie Radomia jest zapis uniemożliwiający wręczenie kwiatów czy dyplomu?

tekst Fundacja im. Mikołaja z Radomia Kamila Wrzesińska

-----------------

cv Robert Grudzień

Robert Grudzień urodził się w 1964 roku w Radomiu. Już jako dziecko odznaczał się niezwykłą wrażliwością. W jednym z wywiadów wyznał, że jako trzylatek był szczęśliwy wtedy, gdy słuchał muzyki Chopina. Ojciec- Zygmunt Grudzień- wpoił młodemu Robertowi miłość do przyrody i szacunek dla ludzi, natomiast matka Zofia, kobieta z talentem organizatorskim przekazała umiejętności kierownicze. Miłość do przyrody sprawiła, że stała się ona dla artysty najważniejsza, co z kolei przełożyło się na muzykę i pragnienie, by była jak najbardziej naturalna.

Jako Radomianin wzrastał w atmosferze swojego miasta. Gdy miał dwanaście lat stał się świadkiem wystąpienia robotników. Zajścia zakończyły się krwawymi represjami ze strony ówczesnych władz. Wiele osób było przetrzymywanych w więzieniach. Cześć poległym uczestnikom tych zdarzeń oddał Papież Jan Paweł II podczas swej wizyty w Radomiu w 1991 roku, modląc się przy pomniku Protestu Robotniczego. Nic więc dziwnego, że Robert Grudzień jest zainteresowany historią współczesną, tą spotykaną codziennie i wyłaniającą się z rozmów z ludźmi. Zdarzenia radomskie stały się natchnieniem i zaowocowały wydaniem płyty CD Misterium Dźwięku Pamięci wydarzeń radomskich czerwca 1976; zainspirowany twórczością Iwony Jędruch stworzył zrealizowany na różnych koncertach projekt polegający na graniu w duecie, w skład którego wchodziły organy oraz gongi, misy dźwiękowe i in. w dwóch różnych płaszczyznach.

To także wyjątkowy twórca, okazuje się wrażliwy nie tylko na muzykę ale i sztukę we wszystkich jej formach. Cechuje go przy tym szacunek dla przeszłości i pozostawionych przez nią śladów. Ujawnia się to szczególnie w jego wypowiedzi podczas Leżajskiego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Robert Grudzień powiedział wtedy: Organy leżajskie mają wspaniałe brzmienie () Wszyscy artyści, którzy tu koncertowali, są zgodni, że są one najlepsze w Polsce. To zresztą jedyny u nas takiej klasy instrument mechaniczny, co ma olbrzymie znaczenie dla jakości dźwięku. ()Organów czysto barokowych jest już dziś w Europie niewiele i nadają się właściwie wyłącznie do grania muzyki dawnej. Nasza zaś wiedza o pierwotnym kształcie instrumentu z leżajskiej bazyliki jest zbyt skromna, by można było powrócić do ich pierwotnego kształtu. Trzeba natomiast odnosić się z respektem do wszystkich faz ich powstawania, a do nich zaliczyć trzeba zmiany dokonywane w trakcie kolejnych renowacji.

Sposób bycia artysty jest wykładnią słów Kartezjusza i propagowanych przez Zbigniewa Herberta za przyczyną postaci Pana Cogito. Szczególnie jest mu bliska Herbertowska postawa wyprostowana. Jako człowiek zdystansowany do siebie i świata nawiązał wiele znajomości. Jego bezpośredni i bezpretensjonalny sposób bycia pozwolił mu na współpracę z wieloma artystami. Wśród nich warto wymienić sopranistkę Teresę Żylis-Gara, tenora Wiesława Ochmana, barytona Zbigniewa Maciasa. Roberta Grudnia od zawsze intrygowała różnorodność programowa, zastosowanie rozmaitych instrumentów, w tym często niekonwencjonalnych. Przyciągnęło to mnóstwo takich osób, które na inny koncert - skrzypcowy, czy fortepianowy - nie przyszliby. Natomiast przychodzą na koncert rogu alpejskiego, fletni Pana, cymbałów, na dudy szkockie i tą drogą docierająi do muzyki Bacha i Mozarta. Instrumenty te wykorzystują znakomici profesjonaliści. Z muzykami grającymi na rogu alpejskim gra w duetach kameralnych. Także z Dormerem trębaczem i z wiolonczelistą Panhoferem i innymi. Wielu z współpracujących z Robertem Grudniem prowadzi działalność naukową. Wśród nich jest Herman Ebner - profesor w Austrii, Marcus Lindner grający na rogu alpejskim jest profesorem, a także dyrygentem profesjonalnych orkiestr wojskowych.

Nie można jednak nie wspomnieć o dziesięcioletniej bardzo intensywnej wspólnej pracy ze wspaniałym muzykiem grającym na fletni Pana, cymbałach koncertowych i innych instrumentach, prof. Georgijem Agratiną z Akademii Muzycznej w Kijowie. Artyści dali wiele koncertów i wspólnie nagrali płyty a profesor jako konsultant artystyczny owych przedsięwzięć, strzegł i czuwał nad zachowaniem najwyższego poziomu we wszystkich działaniach.

Do równie owocnej współpracy zaliczyć należy koncerty z takimi muzykami, jak Konstanty Andrzej Kulka, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Mikołaj Henryk Górecki. Z Krzysztofem Pendereckim przygotowali kilkanaście dużych projektów tras koncertowych, które będą rozwijane i kontynuowane.

Na uwagę zasługuje fakt, że Robert Grudzień jako organizator koncertów dba o ich różnorodność. Wynika to z wiary, że taka forma- atrakcyjna i zróżnicowana- przygotuje słuchaczy do odbioru trudniejszego i bardziej złożonego repertuaru. Dlatego do współpracy zaprasza artystów grających na harmonijce ustnej, drumli, okarynie i innych ciekawych instrumentach. Gra również wszędzie tam, gdzie przychodzą ludzie: zarówno w małych i dużych salach koncertowych oraz w świątyniach, które nadają jego koncertom wyjątkowy klimat.

Robert Grudzień nie ogranicza się do współpracy tylko z muzykami. Współdziała z takimi wybitnymi artystami, jak Jerzy Zelnik, Olgierd Łukaszewicz, Anna Seniuk, Grażyna Barszczewska i niedawno zmarły Krzysztof Kolberger. Artyści przygotowywali wspólnie koncerty projekty o charakterze cyklicznym, z których warto wymienić spektakl Dar i Tajemnica, "Śpieszmy się kochać ludzi..." czy Słowo Herberta. Realizowanie nagrań tych projektów jest bardzo ważnym nurtem kulturalnej działalności.

Muzyka Roberta Grudnia jest wirtuozerska. To muzyk doświadczony, co pozwala mu na swobodę interpretacji dzieł muzycznych. Jego codzienna praca nad wirtuozerią wymaga wysiłku, ale pozwala ona na nowo odkrywać dzieła wielkich muzyków, dzięki czemu nadaje on granym przez siebie utworom nową jakość. Owa wirtuozeria zaznacza się nie tylko w indywidualizacji odtwarzanych utworów, ale również w komponowaniu własnych dzieł, z których na zainteresowanie zasługują: Preludium a-moll, Tęcza i Dance macabre.

Warto zauważyć, że promowanie kultury i komponowanie nie są jedynymi dziedzinami, w których Robert Grudzień sprawdza się doskonale. Ważną sferą jest działalność charytatywna na rzecz Hospicjum w Radomiu, kościoła oo. jezuitów w Łodzi, zespołu klasztoru Bernardynów, szkoły podstawowej nr 7 w Radomiu. Wśród ważnych gestów są również: Koncert dla Sylwii w Starachowicach, a także wsparcie akcji zbierania funduszy na rzecz odnowy zabytkowych pomników na cmentarzu parafialnym w Stromcu i Radomiu.

===========

Robert Grudzień

Curriculum Vitae

Urodzony Radom

Wykształcenie

1969-1971 - Ognisko Baletowe w Radomiu prof. Helena Stadnicka

1971-1979 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 7, Radom, ul. Tybla 7/9

1972-1974 Społeczne Ognisko Muzyczne Radom prof. J.Drobiecka fortepian

1979-1984 - Liceum Muzyczne w Lublinie prof. Zdzisław Jańczuk organy

1984-1990 - Akademia Muzyczna w Łodzi prof. Mirosław Pietkiewicz organy

1986-1991 prof. Kajetan Mochtak fortepian Warszawa

1990-1993 - Robert-Schumann-Hochschule Dusseldorf prof. Christoph Schoener organy, prof. Werner Smigielski klawesyn

2001-2003 Musikschule Allegro Dusseldorf prof. Slava Kowalinski fortepian

Kursy mistrzowskie i studia uzupełniajace

1987 International Summer Master-Classes Faculty of Music Academy of Art In Prague prof. Milan Slechta organy

1987 Stiftung fur Internationale Meisterkurs fur Musik Zurich prof. Jean Guillou organy

Zaświadczenia

27.11.1990 Komisja do spraw zaopatrzenia emerytalnego Twórców przy Ministerstwie Kultury i Sztuki - Ustalenie okresu wykonywania działalności artystycznej - Decyzja nr 30,156/947/90

Doświadczenia zawodowe

1986Inauguracja cyklu koncertów organowych w kościele pw. św. Rodziny w Radomiu które przerodziły się w Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Radom-Orońsko /2011 r. XXIV Festiwal/

1991-1993 Organista kościoła Ersted Kirche Christi Dusseldorf

1993-Dyrektor zarządu Fundacji im. Mikołaja z Radomia

1994-2001 Dyrektor i twórca Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Bazylika OO. Bernardynów Leżajsk

1997 dyrektor artystyczny Międzynarodowy Festiwal Organowy Lublin-Czuby

2005- dyrektor artystyczny Letnie Wieczory Muzyczne Fara Kazimierska Kazimierz Dolny

2006 - Inicjator i producent oficjalnego koncertu z okazji wizyty Benedykta XVI w Polsce. 29.05.2006 Kalwaria Zebrzydowska prawykonanie koncertu na fortepian, orkiestrę symfoniczną i organy Slawy Kowalinskiego.

2008 dyrektor Nadwiślańskie Wieczory Organowe Janowiec

2010 - koncert fortepianowy w Maratonie Muzycznym Najdłuższe urodziny Fryderyka Chopina w Warszawie w dn..22.02.-01.03.2010

2011 koncert na organach Chopin u Wizytek w Warszawie 28.02. i 01.03.2011

2011 Solista Filharmonii Lubelskiej

Współpraca:

min z: Teresą Żylis-Gara, Małgorzatą Walewską, Alicją Węgorzewską, Wiesławem Ochmanem, Markiem Torzewskim, Dariuszem Stachurą, Konstantym Andrzejem Kulką, Georgijem Agratiną, [Krzysztofem Kolbergerem], Zbigniewem Zamachowskim, Cezarym Żakiem, Jerzym Zelnikiem, Włodzimierzem Matuszakiem i Olgierdem Łukaszewiczem. Współpracuje także z Poznańskimi Słowikami, Chórem Polskiego Radia w Krakowie, Krzysztofem Pendereckim, Jerzym Maksymiukiem i Krzysztofem Zanussim.

Koncerty:

1986 - Koncertował na najbardziej prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, w całej Europie oraz min USA, Kanada, Japonia.

Nagrania:

Robert Grudzień

Nagrania płytowe (Dux, Polihymnia), radiowe i telewizyjne (solowe, kameralne).

1994 CD Leżajsk Grzegorz Olkiewicz flet, Robert Grudzień organy

1997 CD Leżajsk, Robert Grudzień organy

2003 CD Łódź Tryptyk Rzymski JPII Krzysztof Kolberger, G Agratina, R Grudzień

2004 CD Łódź Dobrem Zwyciężać ks.J.Popiełuszko J Zelnik, G Agratina, R Grudzień

2005 CD Łódź Janowi Pawłowi II, Georgij Agratina Robert Grudzień

2006 Polskie Radio zrealizowało nagranie Missa pro Pace. Chór PR, Robert Grudzień organy, Krzysztof Penderecki dyrygent Bazylika św.Jadwigi w Trzebnicy

2006 w 30 rocznicę Wydarzeń Radomskich Czerwca 1976 skomponował muzyke oraz zrealizował nagranie na CD.

2008 Polskie Radio zrealizowało Album "Wołyń 1943" z wykorzystaniem kompozycji Roberta Grudnia Misterium Dźwięku "Dolorosa" i "Człowiek".

2008 CD Muzyka do Spektaklu Słowo Herberta. Robert Grudzień fortepian, kompozytor

2008 CD Leżajsk - Jędrzejów Robert Grudzień organy

2009 nagranie kolęd Marek Torzewski i Robert Grudzień Lublin.

2009 CD Farny Małgorzata Walewska i Robert Grudzień Kazimierz Dolny nad Wisłą.

Nagrody

Działalność artystyczna, organizacyjna i charytatywna przyniosły mu szereg nagród i wyróżnień m.in.:

1990 - otrzymał nagrodę Komitetu ds. Radia i Telewizji za twórczość radiową,

1991/1992 - otrzymał stypendium twórcze Wojewody Radomskiego dra Jana Rejczaka,

1998 - medal przyjaciel miasta Mielca,

2001 - medal oraz nagroda kulturalna Prezydenta Miasta Lublina,

2001 - nagroda kulturalna Marszałka Województwa Lubelskiego,

2003 - medal Bene Merenti Civitas Radomiensis przyznany przez Prezydenta Miasta Radomia,

2002 nagroda specjalna za całokształt twórczości kulturalnej oraz promocję regionu radomskiego / Izba Przemysłowo-Handlowa Ziemi Radomskiej,

2003 - Radomska Nagroda Kulturalna za Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej Radom Orońsko i popularyzację muzyki organowej,

2005 Nagroda Mój Radom Bp Jana Chrapka,

2006 - otrzymał od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kazimierza Michała Ujazdowskiego Medal "Zasłużony dla Kultury Polskiej",

2011 - Nagroda Prezydenta Miasta Lublin Krzysztofa Żuka /Lublin 29.06.2011/

Honorowy obywatel:

Leżajska (1997), Zelowa (2000), Jędrzejowa (2001) oraz Stalowej Woli (2001),

Linki www.

www.myspace.com/robertgrudzien

www.youtube.com/grudzienrobert

www.facebook.com/grudzien.robert

--

Pozdrawiam Robert Grudzień

www.grudzien.pl e-mail:robert@grudzien.pl tel.kom 0601/306483