Światowe prawykonanie "Foksal 13" Przemysława Zycha na Zakończenie sezonu artystycznego 2011/2012 Radomskiej Orkiestry Kameralnej!

Radomska Orkiestra Kameralna zaprasza w sobotę 2 czerwca o godz. 18:00 na koncert z okazji -
Zakończenia sezonu artystycznego 2011/2012.
Wystąpią:
- Leonora Armellini - fortepian
- Maciej Żółtowski - dyrygent
- Radomska Orkiestra Kameralna
W programie:
- Przemysław Zych: Foksal 13 na orkiestrę smyczkową (prawykonanie światowe!)
- Fryderyk Chopin: Koncert fortepianowy e-moll
- Feliks Janiewicz: Divertimento
- Romuald Twardowski: Koncert staropolski
Kochani Coolturalni melomani!
W sobotę 2 czerwca 2012 r. czeka nas okazja do podwójnego muzycznego świętowania. Przed nami koncert Radomskiej Orkiestry Kameralnej na Zakończenie Sezonu Artystycznego 2011/2012, który zostani poprzedzony odsłonięciem pomnika Marii Fołtyn, pochodzącej z Radomia światowej sławy śpiewaczki operowej i reżysera operowego.
W sobotni wieczór, wraz z Radomską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Macieja Żółtowskiego, wystąpi młoda i utalentowana pianistka Leonora Armellini, która w swoim dorobku artystycznym ma już ponad 250 występów publicznych jako solistka oraz kameralistka w ważnych salach koncertowych oraz teatrach. Urodziła się 20 lat temu i już od najmłodszych lat zdobywała laury na wielu krajowych i międzynarodowych konkursach. Jako 13-latka została laureatką I Nagrody w "Premio Venezia" (Wenecja, Włochy), cieszącej się wielkim uznaniem publiczności i krytyki. Nagroda ta zainicjowała jej karierę koncertową. W 2010 roku zdobyła nagrodę im. Janiny Nawrockiej przyznawanej podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010), dla pianisty wyróżniającego się muzykalnością.
Z tego też względu w programie koncertu nie mogło zabraknąć utworów Fryderyka Chopina. Koncert fortepianowy e- moll został uznany przez krytyków za utwór geniusza. Kompozycja nawiązuje do formy i konwencji koncertów tworzonych w stylu brillant, stylu muzyki fortepianowej I połowy XIX wieku. Koncert powstał pod wpływem pierwszej miłości Chopina. W finale koncertu utrzymanego w formie ronda pojawiają się elementy stylizacji polskich tańców ludowych m.in. krakowiaka.
Artyści zagrają także utwory innych polskich kompozytorów takich jak Feliks Janiewicz. Jego Divertimento wyróżnia się niebywałą śpiewnością i melodyjnością tematów bezpretensjonalnych, pełnych bezsprzecznego uroku i wdzięku. Divertimento swoim stylem nawiązuje do twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Trzecim polskim kompozytorem, którego Koncert staropolski usłyszymy podczas sobotniego koncertu jest Romuald Twardowski. Kompozytor w swoich utworach wychwala rolę i funkcję tradycji w kulturze muzycznej. Pomimo że utwory Twardowskiego zawierają w sobie elementy nowych technik kompozytorskich, które posłużyły mu do stworzenia własnego języka muzycznego, to istotne miejsce zajmują w nim elementy odnoszące się do muzyki minionych epok.
Koncert uświetni światowe prawykonanie Foksal 13 na orkiestrę smyczkową znanego już i cenionego kompozytora młodego pokolenia, dodajmy Radomianina - Przemysława Zycha.
Przemysław Zych (ur. 1980 r. w Radomiu), kompozytor, dyrygent, pedagog i organizator życia muzycznego. W latach 2000-2010 studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina: kompozycję w klasie prof. Zbigniewa Bagińskiego (dyplom z wyróżnieniem) oraz dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Szymona Kawalli (dyplom z wyróżnieniem). Swoją wiedzę uzupełniał na kursach mistrzowskich, m.in. podczas International Bartók Seminar w Szombathely na Węgrzech (2006), pracując pod kierunkiem Petera Eotvosa i Johannesa Schollhorna (kompozycja) oraz Zoltana Peskó i Laszló Tihanyi'ego (dyrygentura).
Jego utwory wykonywane były podczas wielu koncertów i festiwali w Polsce (m.in. Festiwal im. A. Didura w Sanoku, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Muzyczne Pory Roku, Warszawskie Spotkania Muzyczne, My Splendid Isolation Dni Karola Szymanowskiego, Festiwal Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia) i za granicą (Anglia, Belgia, Niemcy, Stany Zjednoczone, Ukraina, Włochy), przez wiele znakomitych zespołów (m.in.: Kwintet Dęty BRINDISI, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej, Polską Orkiestrę Radiową, Kammerchor CONSONO, Schola Cantorum Gedanensis, Sinfonia Varsovia, Trombastic, The University of Louisville Cardinal Singers, Chór Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego), dyrygentów (m.in.: Kenta Hatteberga, Martę Jakubiec, Haralda Jersa, Jana Łukaszewskiego, Ewę Strusińską, Krzysztofa Urbańskiego, Monikę Wolińską, Jerzego Wołosiuka, Szymona Wyrzykowskiego) i solistów (m.in.: HOB-BEATS Duo: Magdalenę Kordylasińską i Miłosza Pękalę, Pawła Książkiewicza, Roberta Morawskiego, Annę Kutkowską - Kass, Małgorzatę Pańko, Łucję Szablewską, Monikę Świostek). W 2008 roku Przemysław Zych zadebiutował w Filharmonii Narodowej jako kompozytor, a dwa lata później jako dyrygent. W roku 2011 nakładem Musica Sacra Edition ukazała się płyta New Polish Music for choir, na której umieszczono Miserere na chór mieszany, w wykonaniu chóru Schola Cantorum Gedanensis pod dyr. Jana Łukaszewskiego. Przemysław Zych współpracuje ponadto z Kapelą od Świętego Kazimierza, Operą Nova w Bydgoszczy, Radomską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Sinfonia Varsovia.
Był jednym z inicjatorów powstania Radomskiej Orkiestry Kameralnej oraz dyrygentem jej pierwszych koncertów. W roku 2007 był pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym festiwalu My splendid isolation Dni Karola Szymanowskiego w Radomiu.
Jest laureatem Konkursu Wykonawczego Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem (1998), Ogólnopolskiego Otwartego Konkursu Kompozytorskiego im. Adama Didura w Sanoku (2002) oraz Konkursu kompozytorskiego na utwór inspirowany poezją T. Różewicza (2006).
Bilety do nabycia w kasie Radomskiej Orkiestry Kameralnej:
I strefa: Normalny: 19 zł, ulgowy: 16 zł
II strefa: Normalny: 13 zł, ulgowy: 11 zł
Karnet na 5 wybranych koncertów w I strefie: 60zł
Koncert zrealizowany w ramach programu "Kompozytor-Rezydent" we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.
Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program Kompozytor-rezydent nawiązuje do rozpowszechnionej w Europie i na świecie praktyki łączenia twórców z profesjonalnymi instytucjami muzycznymi.
Program polega na prezentacji kilku dzieł wybranego twórcy podczas sezonu artystycznego danej instytucji muzycznej, zaś podstawową częścią programu jest zamówienie i prawykonanie jednej nowej kompozycji. Główną ideą programu Kompozytor-rezydent jest promocja współczesnych młodych polskich kompozytorów, którzy poprzez systematyczną prezentację swoich dzieł mają szansę zaistnieć i utrwalić się w świadomości słuchaczy.
Celem programu jest zwiększenie udziału najnowszej polskiej muzyki w stałym repertuarze instytucji koncertowych poprzez wzmacnianie bliskich relacji pomiędzy młodymi twórcami a wykonawcami i instytucjami oraz ograniczenie kosztów prezentacji dzieł muzyki współczesnej.