N A S Z   P A R T N E R

W poniedziałek w Radomiu drugie muzyczne spotkanie z XVI Festiwalem Wielkanocnym im. Ludwiga van Beethovena

28.03.2012
|
Zaakceptuj marketing-cookies, aby oglądać filmy.
W poniedziałek w Radomiu drugie muzyczne spotkanie z XVI Festiwalem Wielkanocnym im. Ludwiga van Beethovena

Zobacz zdjęcia z koncertu:

Drugi radomski koncert w ramach XVI Festiwalu Wielkanocnego im. L. van Beethovena - 2012-04-02

XVI Festiwal Wielkanocny im. Ludwiga van Beethovena

Zapraszamy serdecznie w poniedziałek 2 kwietnia o godz. 18:00 do Sali Koncertowej im. Krzysztofa Pendereckiego na drugi koncert w ramach XVI Festiwalu Wielkanocnego im. L. van Beethovena.

Podczas tego wyjątkowego koncertu radomska publiczność będzie miała okazję usłyszeć Kwartet w niezwykłym, międzynarodowym składzie, w którym zagrają:

Michel Lethiec - klarnecista z Francji uznawany za największą indywidualność tego instrumentu na świecie;

Kaja Danczowska - wybitna Polska skrzypaczka, laureatka wielu polskich i międzynarodowych konkursów, pedagog i juror na konkursach skrzypcowych;

17-letni Francuz Edgar Moreau - zaprezentuje się z wiolonczelą. Zdobył między innymi II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie im. P. Czajkowskiego w Moskwie w 2011 roku.

Czwartym muzykiem w tym wyjątkowym gronie będzie Yeol Eum Son - pianistka pochodząca z Korei Południowej, która z sukcesami występowała na wielu prestiżowych konkursach pianistycznych.

W programie koncertu zestawiono utwory wymagające od artystów niezwykłej techniki i umiejętności muzycznych. Melomani będą mieli okazję usłyszeć Historię żołnierza na klarnet, skrzypce i fortepian - Igora Strawińskiego, II Trio fortepianowe e-moll op. 67 - Dymitra Szostakowicza oraz Kwartet na koniec czasu - Oliviera Messiaena.

Historia żołnierza została skomponowana przez Igora Strawińskiego w roku 1918 roku i jest pełną ekspresji, baśniową opowieścią o żołnierzu, który ulega podszeptom diabła by zostać bogaczem i zamienia swe skrzypce na złoto. Utwór został skomponowany pod koniec I wojny światowej i nawiązywał do tradycji dawnych wędrownych teatrów. Strawiński bawi się konwencjami rozśmieszając słuchaczy, a zarazem strasząc ich - są tu obecne groteska i dowcip, które czasem stają się groźne i złowrogie. Pomysł na "Historię Żołnierza" Strawiński zaczerpnął ze zbioru bajek Aleksandra Afanasiewa - tytułowy żołnierz zawierając układ z diabłem sprzedaje mu nie tylko swoje skrzypce, ale i swoją duszę.

Kwartet na koniec czasu Oliviera Messiaena jest utworem niezwykłym. To swoisty przykład postrzegania zjawisk wizualnych uchem. U podstaw dzieła Messiaena leży chęć uwolnienia się od mechanizmu czasu i rytmu wyznaczających doczesność, a określanych przez tykanie zegara, batutę dyrygenta. Kompozytor przybliża w Kwartecie na koniec czasu pojęcie wieczności. Wykorzystuje tu dźwięki naśladujące śpiew ptaków nie znających regularnego rytmu, wolnych od konwencji. Messiaen interesował się powiązaniami barw i dźwięków oraz skojarzeniami dźwiękowo-kolorystycznymi, tworząc swoiste połączenie malarstwa i muzyki. Kompozytora można nazwać- malarzem muzycznym. Jego kreacje "malarskie" dotyczą sfery kolorystyczno-formalnej i symbolicznej, odzwierciedlają swoistego rodzaju uczucia, wrażenia i nastroje. Inspiracją do napisania utworu miał być zachód słońca oglądany przez Messiaena z okien obozu jenieckiego w Zgorzelcu, w którym przebywał podczas okupacji niemieckiej. Kwartet składa się z ośmiu części i nie jest to wybór przypadkowy. Siedem to liczba doskonała - przez sześć dni Bóg stworzył świat, siódmego dnia odpoczywał, a ósmy dzień to przedłużenie tego odpoczynku, niezakłócony spokój, wieczność.

Trzecim utworem, który zaprezentują muzycy podczas poniedziałkowego koncertu będzie II Trio fortepianowe e-moll op. 67 - Dymitra Szostakowicza. Jest to trio fortepianowe, które należy do najciekawszych form w muzyce kameralnej. Skrzypce, wiolonczela i fortepian doskonale się wzajemnie uzupełniają, co daje niezwykły efekt. Korzenie tej formy muzycznej sięgają baroku. Jednym z najważniejszych kompozytorów tego gatunku był Beethoven.

Jak zwykle pozostaje nam tylko serdecznie Was zaprosić na to wspaniałe wydarzenie muzyczne w Radomiu!

Zobaczcie co się działo na pierwszym koncercie w ramach XVI Festiwalu Wielkanocnego im. L. van Beethovena.

Sprzedaż i rezerwacja w kasie Radomskiej Orkiestry Kameralnej, ul. Żeromskiego 53, tel. 48 3620444, 48 3602480, w dniu koncertu w Szkole Muzycznej na 3 godz. przed występem.

Ceny biletów: