N A S Z   P A R T N E R

W niedzielę w Radomiu pierwszy koncert XVI Festiwalu Wielkanocnego im. Ludwiga van Beethovena

12.03.2012
|
Zaakceptuj marketing-cookies, aby oglądać filmy.
W niedzielę w Radomiu pierwszy koncert XVI Festiwalu Wielkanocnego im. Ludwiga van Beethovena

Zapraszamy do galerii zdjęć z tego koncertu:

Pierwszy radomski koncert XVI Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena - 2012-03-18

W niedzielę 18 marca o godz. 18:00 rozpocznie się pierwszy z koncertów w ramach XVI Festiwalu Wielkanocnego im. Ludwiga van Beethovena. Drugi koncert odbędzie się w poniedziałek 2 kwietnia.

W Sali Koncertowej im. Krzysztofa Pendereckiego w Zespole Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu zagrają:

W programie:

Przed nam niezwykle rzadko spotykane wydarzenie! Do muzycznego pojedynku staną dwa równoprawne zespoły! Lecz w owym zderzeniu nie doszukujmy się konfrontacji, a najwierniejszego oddania idei, która stoi za dwoma arcydziełami muzyki XX wieku: "Koncertu podwójnego" Bohuslava Martinů i "Muzyki na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę" Beli Bartoka. W kompozycjach tych zderzenie dwóch orkiestr pozwala na rozwinięcie dwóch fundamentalnych myśli muzycznych, uznawanych także za podstawę całego humanizmu: dysonansu i konsonansu, przeciwstawienia i zgodności.

Motywem przewodnim tego programu, jak i całej szesnastej edycji Festiwalu Wielkanocnego jest "Wojna i pokój".

Późnym latem 1938 r., Bohuslav Martinů przyjął zaproszenie dyrygenta Paula Sachera, oddanego promotora współczesnych kompozytorów, do odwiedzenia Szwajcarii i napisania utworu dla jego Bazylejskiej Orkiestry Kameralnej. Podczas pobytu tam kompozytor śledził z narastającym przerażeniem wiadomości o hitlerowskim żądaniu przejęcia kontroli nad Sudetami, granicznej prowincji gdzie skoncentrowane były siły obronne Czechosłowacji, oraz ostatecznej na to zgodzie Francji i Wielkiej Brytanii. Martinů rozumiał, że los jego Ojczyzny został przypieczętowany i, rzeczywiście, z początkiem następnego roku Niemcy zaatakowały i zajęły Czechosłowację.

Rozgrywająca się tragedia utraty Sudetów wywarła nieuchronny wpływ na utwór pisany w tym czasie przez Martinů, koncert na dwie orkiestry smyczkowe z udziałem kotłów i fortepianu. "Kiedy patrzę na mój Koncert podwójny" - stwierdził kompozytor parę lat później - "mam wrażenie, że atmosfera tragicznych wydarzeń, które tak dobrze pamiętamy, odcisnęła piętno na stronach partytury, i że tak jak bym przewidział coś z przyszłej pożogi, która ogarnęła mój kraj".

Potwierdzając to stwierdzenie, muzyka Koncertu podwójnego jest na przemian przerażająca i zamyślona (w pierwszej z trzech części kompozycji); smutna (wolna część druga rozpięta między rozpaczliwym krzykiem protestu a mrocznym trenem); i gwałtowna (ożywiony finał, którego chaotyczne linie melodyczne na tle wirujących brzmień smyczków tworzą muzyczny ekwiwalent rozszarpanej bólem "Guerniki" Picassa). Skomponowany na cały rok przed tym, jak napaść Hitlera na Polskę wznieciła światową wojnę, koncert Martinů wydaje się być niezwykle dokładną przepowiednią nadchodzącej katastrofy.

Dwie wojny światowe, Rewolucja Węgierska 1919 r i następująca po niej wojna rumuńsko-węgierska naznaczyły życie Beli Bartoka. W czasie krótkiego, bo dwudziestoletniego okres pokoju, kompozytor stał się jednym z największych twórców dwudziestego wieku. Węgry zawdzięczają jemu i Kodalyowi ocalenie swojej ludowej tradycji muzycznej, choć po przejęciu władzy przez nazistów, obydwu kompozytorów oskarżono o "niedostatek nacjonalizmu". Rosnący terror nazistowski, wojujący nacjonalizm i antysemityzm, którego Bartok szczególnie nienawidził, zmusiły największego z twórców muzycznych, którego Węgry kiedykolwiek miały, do emigracji. Jakże smutny był ostatni recital Bartoka w Budapeszcie, prawie całkowicie zbojkotowany przez publiczność. Nie wiadomo, co by się stało ze spuścizną kompozytorską Bartoka, gdyby nie Paul Sacher, szwajcarski dyrygent, na którego zamówienie powstało wiele arcydzieł XX wieku, w tym "Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę" i "Divertimento na orkiestrę smyczkową". Niedługo po ich napisaniu, kompozytor wysłał do Szwajcarii manuskrypty najważniejszych swoich dzieł. Tam też zostały bezpiecznie przechowane do końca wojny, a sam Bartok dzięki pomocy swych przyjaciół, w tym Sachera, opuścił ogarniętą wojenną pożogą Europę i zamieszkał na emigracji w Ameryce.

Informacje i sprzedaż biletów:

Radomska Orkiestra Kameralna

ul. Żeromskiego 53, tel.: 48 362 04 44

www.rok.art.pl


Koncert został zorganizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena.