Wyjątkowy koncert finałowy Festiwalu Muzyki Dawnej - "W hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu"

Jubileuszowy XV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia.
W niedzielę 23 października o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Urzędu Miejskiego rozpocznie się -
Koncert finałowy - W hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu.
Wystąpią:
- Monika Świostek - sopran
- Tomasz Piętak - baryton
- Irmina Obońska - klawesyn
- Marek Toporowski - klawesyn
- Radomska Orkiestra Kameralna pod dyr. Macieja Żółtowskiego
W programie:
- Henry Purcell: Uwertura do opery "Dydona i Eneasz"
- Henry Purcell: Recytatyw i Lament Dydony z opery "Dydona i Eneasz"
- Christoph Willibald Gluck: Recytatyw i Aria Eurydyki "Che fiero momento" z opery "Orfeusz i Eurydyka"
- Johann Sebastian Bach: Recytatyw i Aria "Gelobet sei Gott" z 30.
- Kantaty "Freue dich, erloste Schaar"
- Johann Sebastian Bach: Koncert c-moll na dwa klawesyny BWV 1060
- przerwa -
- Jerzy Fryderyk Handel: Uwertura do oratorium "Mesjasz"
- Antonio Vivaldi: Aria "Sposa son disprezzata" z opery "Bajazet"
- Tadeusz Baird: Cztery sonety miłosne do słów Szekspira
- Henryk Mikołaj Górecki: Trzy utwory w dawnym stylu
W trwającym od poniedziałku 17 października festiwalu, radomscy melomani mają niebywałą okazję poobcować z muzyką dawną na najwyższym poziomie. Tegoroczna edycja Festiwalu obchodzi swój jubileusz 15-lecia. Dlatego Radomska Orkiestra Kameralna nie mogłaby nie włączyć się w organizację tak znamienitej rocznicy Festiwalu. Z tej okazji miłośnicy muzyki dawnej powinni przygotować się na wspaniały koncert, który będzie zwieńczeniem całości obchodów.
Do udziału w koncercie zaproszono wspaniałych artystów znanych z sal operowych i koncertowych, takich jak śpiewacy: Monika Świostek oraz Tomasz Piętak, a także wirtuozi klawesynu: Irmina Obońska i Marek Toporowski.
Program koncertu na pewno zachwyci każdego, wszak znalazły się tam nie tylko utwory dla miłośników muzyki dawnej, ale także dla zwolenników bardziej współczesnych kompozycji.
Oczywiście w tego typu koncercie nie mogło zabraknąć nazwisk takich kompozytorów, jak: Jerzy Fryderyk Handel, Antonio Vivaldi czy Jan Sebastian Bach. Część pierwszą koncertu zakończy dzieło wielkiego Bacha, a będzie to niezwykły Koncert c-moll na dwa klawesyny BWV 1060. Na scenie główne miejsce zajmą zatem instrumenty tak charakterystyczne dla muzyki dawnej jak klawesyn oraz najnowszy nabytek Radomskiej Orkiestry: pozytyw.
W programie koncertu znalazły się także niezwykłe dzieła, kompozytorów zdecydowanie współczesnych, ale tworzących na dawną nutę, jak: Henryk Mikołaj Górecki, któremu dedykowany jest ten koncert oraz Tadeusz Baird.
"Trzy utwory w dawnym stylu" Henryk Mikołaj Górecki skomponował w roku 1963. Utwór ten był swego rodzaju ewenementem - oto bowiem w twórczości młodego kompozytora, który dał się już poznać jako zdeklarowany zwolennik awangardy, pojawiły się nagle trzy ujęte w mały cykl miniatury, odznaczające się bardzo silnym nawiązaniem do stylu muzyki renesansu. Napisane na orkiestrę smyczkową niewielkie, dziesięciominutowe dzieło obejmuje 3 ogniwa, utrzymane w zróżnicowanych tempach i odmienne w charakterze. Skrajne części cyklu, przypominające żywe tańce, otaczają nostalgiczny drugi utwór.
Należy wspomnieć także o utworze Tadeusza Bairda - kompozytora, którego śmiało można określić największym w tej dziedzinie spadkobiercą Szymanowskiego. W jego dorobku liryka wokalna zajmowała zawsze wyjątkowe miejsce. Kompozytor ten, znany ze swych upodobań literackich, chętnie sięgał do poezji najnowszej czy dawnej, szukając w niej tematyki bliskiej człowiekowi, jak miłość czy śmierć. Komponując w 1956 roku muzykę do spektaklu "Romeo i Julia" Szekspira w reżyserii Lidii Zamkow, współczesny liryk sięgnął po arcydzieło liryki miłosnej największego poety i dramaturga naszych czasów, po Sonety (w przekładzie Macieja Słomczyńskiego). Spośród 154 wybrał 4 i ułożył w cykl pieśni o miłości, która - choć zmienna i przemijająca - podobnie jak pory roku, nadaje sens ludzkiemu życiu. Każda z pieśni ma odrębny charakter: pierwsza - pogodna, druga - żartobliwa, trzecia - nostalgiczna, czwarta - pełna smutku i żalu. Cztery sonety miłosne są doskonałą pod każdym względem stylizacją.
- Historia Festiwalu:
Pomysłodawcą Festiwalu jest Ewa Gęga-Osowska - absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Ma za sobą także studia podyplomowe w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest nauczycielem dyplomowanym w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu.
Od początku istnienia imprezy pełni rolę Dyrektora Artystycznego Festiwalu oraz Prezesa Fundacji.
I Dni Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia odbyły się jesienią 1997 r. Trzy lata później powstała Fundacja ARS ANTIQUA RADOMIENSIS, której zadaniem jest organizacja i rozwój Międzynarodowych Festiwali Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia.
"500 lat czekał na swój festiwal najsłynniejszy kompozytor średniowiecza Mikołaj z Radomia", "Jestem niezwykle szczęśliwy, że wreszcie zagraliśmy w Radomiu, ponieważ nazwy Radom używamy najczęściej. Mikołaj z Radomia to fantastyczny kompozytor, największy przed Chopinem, ale zupełnie nieznany" - w tak ciepłych i miłych słowach wypowiadał się o radomskim festiwalu lider zespołu ARS NOVA - Jacek Urbaniak, częsty gość imprezy.
W tym roku Festiwal obchodzi swój jubileusz 15-lecia.
Organizatorem jest Fundacja Ars Antiqua Radomiensis.
Bilety: 19, 16, 13, 11 zł
Bilety ROK - tel. 48 360-24-80, 505 269 758
oraz ZSM - tel. 48 36-266-65
lub na godzinę przed koncertem.