N A S Z   P A R T N E R

Dziesięć przykazań na murze malowane - zapraszają "Elektrownia" i Kuria Diecezji Radomskiej

18.06.2011
|
Dziesięć przykazań na murze malowane - zapraszają "Elektrownia" i Kuria Diecezji Radomskiej

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia" i Stowarzyszenie Edukacji i Postępu STEP z Warszawy zapraszają na wystawę monumentalnych wydruków prac Stefana Gierowskiego z cyklu -

"Malowanie dziesięciorga przykazań"

Oficjalne otwarcie odbędzie się 22 czerwca o godzinie 14:00. Wystawę bedzie można oglądać do końca sierpnia na murze okalającym Kurię Diecezji Radomskiej od strony ul. Reja.

Cykl Malowanie dziesięciorga przykazań powstał w latach 80., a jego punktem wyjścia była XV wieczna Tablica Dziesięciu Przykazań anonimowego Mistrza Gdańskiego. W "Dekalogu" można znaleźć szaleńczo barwne obrazy i rozedrgane płótna, pełne wibrujących plamek, kolory użyte przez artystę są czyste i dźwięczne. Gdzieniegdzie wkrada się w harmonię płócien wyraźny dysonans, co zapewne w malarski sposób symbolizuje grzech. W najnowszych pracach Gierowski operuje podstawowymi kształtami geometrycznymi i intensywnymi kolorami. Niektóre obrazy są niemal zupełnie monochromatyczne, budowane jedynie intensywnością natężenie barwy. W 1989 za cykl Stefan Gierowski otrzymał Nagrodę Komitetu Kultury Niezależnej Solidarność.

Stefan Gierowski urodził się w 1925 r. w Częstochowie. Studiował Historię Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz malarstwo na krakowskiej ASP w pracowniach J. Fedkowicza i Z. Pronaszki. W latach 50. związał się z warszawską Galerią Krzywe Koło, gdzie miał wystawy indywidualne w 1957 i 1959 roku. Od 1961 wykładał na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. W 1983 Senat Akademii wybrał go na Rektora, lecz ówczesne władze nie zatwierdziły wyboru. W 1996 odszedł na emeryturę. Maluje obrazy abstrakcyjne, w których w różnych relacjach wiąże problemy materii, światła i przestrzeni; posługuje się głównie płaszczyzną, linią, kolorem, fakturą; kolejne okresy twórczości są dążeniem ku maksymalnej redukcji form i uniwersalnej metafory. W latach 80. artysta podjął poszukiwania form i układów kompozycyjnych, które mogłyby stać się plastycznym ekwiwalentem pojęć werbalnych. Uważany jest za wybitnego reprezentanta awangardy malarskiej.

Honorowy Patronat nad wystawą objęli: biskup Diecezji Radomskiej - bp Henryk Tomasik i Marszałek Województwa Mazowieckiego - Adam Struzik.

Zapraszamy na dekalogiem murów oglądanie!