N A S Z   P A R T N E R

Wiosenne Concerto funebre na skrzypce i orkiestrę.

14.03.2011
|
Zaakceptuj marketing-cookies, aby oglądać filmy.
Wiosenne Concerto funebre na skrzypce i orkiestrę.

Radomska Orkiestra Kameralna zaprasza w najbliższą sobotę na "Concerto funebre", które rozpocznie się o godz. 18:00 w Sali Koncertowej UM.

ROK tym razem wystąpi z dwiema wybitnymi kobietami - muzykami. W roli solistki wystąpi doskonała skrzypaczka z Ukrainy - Alina Komissarowa. Natomiast za pulpitem dyrygenckim stanie jedna z najsłynniejszych kobiet dyrygentów Ewa Strusińska.

Ewa Strusińska, uczy w Royal Northern College of Music, jest pierwszą kobietą dyrygentem, z którą podpisano dwuletni kontrakt w Halle Orchestra. Do tej pory w Halle Orchestra kobiety występowały jako dyrygenci tylko gościnnie. Polka jest pierwszą kobietą w Wielkiej Brytanii, która ma tak wysoką pozycję. Martin Culligford, z magazynu muzycznego Gramphon, uważa, że dokonania Polki robią wrażenie. "Na świecie niewiele kobiet podejmuje się tego zawodu, aczkolwiek ich liczba wciąż rośnie. Ewa Strusińska jest jednym z najwybitniejszych dyrygentów na świecie i bez wątpienia dlatego otrzymała tą posadę". - mówi Culligford - "Kobiety są rzadko spotykane w tym zawodzie, głównie przez to, że jest on uważany za typowo męską profesję, do której kobiety nie były dopuszczane. Kiedy ludzie zobaczą kobietę dyrygenta na podium, uświadomią sobie, że płeć nie ma nic wspólnego z talentem."

Podczas koncertu Radomska Orkiestra Kameralna zagra wspaniałe, ale niestety trochę zapomniane utwory, takich kompozytorów jak: Arvo Part, Karl Amadeus Hartmann oraz Benjamin Britten. Benjamin Britten jest bezsprzecznie najwybitniejszym kompozytorem angielskim 2. połowy XX wieku. Twórca czasów "burzy i naporu" w muzyce XX wieku, lecz zarazem twórca oddany w dużej mierze tradycji. Gdy do tego dodać, że Britten skłaniał się chętnie ku programowości, łatwo zrozumieć szybko rosnące wśród melomanów zainteresowanie jego dziełami. Jest wśród nich wiele pozycji wokalno-instrumentalnych, są utwory zaadresowane do młodego słuchacza, nie brak dzieł wstrząsających, o wielkiej sile sugestii.

Wariacje na temat Franka Bridge'a op. 10 na orkiestrę smyczkową są jednym z pierwszych dzieł orkiestrowych Brittena. Skomponowane zostały w 1937 roku i w tym samym roku wykonano je na festiwalu w Salzburgu, przynosząc autorowi niekwestionowany sukces. Temat tej kompozycji zaczerpnięty został z Three Idylls Franka Bridge'a, nauczyciela Brittena.

Natomiast twórczość Benjamina Brittena była inspiracją do kompozycji Arvo Parta pt. Cantus in memoriam Benjamin Britten. Part określany jest mianem świętego minimalisty. Filozofia jego muzyki wywodzi się z doświadczenia śpiewu kościelnego i związanego z nim mistycyzmu. Centralną strukturą kompozycji estońskiego kompozytora jest akord, trójdźwięk, który według niego brzmi jak dzwon (stąd Part nazywa swoją muzykę tintinnabulistyczną od łacińskiego onomatopeicznego słowa tintinnabuli oznaczającego dzwon). Główne źródło inspiracji stanowi muzyka Kościoła prawosławnego, ale i europejska tradycja. Najprostsze formy muzyczne i skromne instrumentarium tworzą muzykę pełną pokory, a zarazem czystą i szlachetną. Dzieło Estończyka przeniknięte jest na wskroś subtelną metafizyką, stając się źródłem doznań mistycznych.

UWAGA! Dla Coolturalnych Melomanów przygotowane są 3 podwójne zaproszenia! Niebawem pojawią się w dziale Cooolturalni Płacą Mniej! Czekajcie cierpliwie ;)

Concerto funebre

19 marca 2011, godz. 18:00

Sala Koncertowa U.M. w Radomiu.

Bilety: 19, 16, 13, 11 zł

Wystąpią:

Alina Komissarova skrzypce,

Ewa Strusińska dyrygent,

Radomska Orkiestra Kameralna

W programie:

A. Part: Cantus in memoriam Benjamin Britten

K. A. Hartmann: Concerto funebre

B. Britten: Wariacje na temat Franka Bridge'a, op. 10.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY!!!!