N A S Z   P A R T N E R

Krzysztof Penderecki i publiczność wybiorą zwycięzców ARBORETUM w Radomiu!

24.11.2014
|
Krzysztof Penderecki i publiczność wybiorą zwycięzców ARBORETUM w Radomiu!

Radomska Orkiestra Kameralna zaprasza 30 listopada o godz. 18:00 na koncert ARBORETUM, czyli finał Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w Sali Koncertowej im. Krzysztofa Pendereckiego w Zespole Szkół Muzycznych w Radomiu (ul. 25 czerwca 70).

W programie utwory zakwalifikowane do finału konkursu ARBORETUM:

1. Stefano Bonilauri - Mare Interrotto per tradici archi
2. Giovanni Dario Manzini - A Current Under Picked his Bones in Whispers
3. Fabio Nieder - 3 unvollendete Portreits fur Streich orchester
4. Satoshi Ohmae - Symphonic canticle for string orchestra
5. Rita Ueda - ice melting... trickling gently...
6. Guo Yuan - Three Times - for string orchestra

Koncert z udziałem jurorów i przewodniczącego jury - prof. Krzysztofa Pendereckiego

Bilety:

normalny: 20 zł, ulgowy: 17 zł
Koncert w ramach abonamentu

II edycja Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM dobiega końca. 30 listopada (niedziela) dowiemy się, który z sześciu finalistów otrzyma laury zwycięstwa, a tym samym uznanie samego Krzysztofa Stefano Bonilauri (Włochy), Giovanni Dario Manzini (Włochy), Fabio Nieder (Niemcy), Satoshi Ohmae (Japonia), Rita Ueda (Kanada), Guo Yuan (Chiny) to nazwiska kompozytorów, którzy zostali wyłonieni w trakcie obrad jury I etapu spośród 118 nadesłanych partytur i tym samym zakwalifikowali się do finału konkursu. Autorzy najlepszych kompozycji już 28 listopada przyjadą do Radomia, aby przyjrzeć się próbom Radomskiej Orkiestry Kameralnej. A potem nie pozostanie im nic innego jak cierpliwie czekać na werdykt głównego jurora, prof. Krzysztofa Pendereckiego. Po wykonaniu kompozycji przez Radomską Orkiestrę Kameralną
zapadnie decyzja, kto w tym roku otrzyma laur zwycięstwa. Przyznane zostaną trzy nagrody. W tym roku zostanie przyznana także nagroda publiczności. W trakcie przerwy każda osoba z obecna na koncercie będzie mogła wskazać na przygotowanych wcześniej kartach do głosowania jeden z utworów, który jej zdaniem był najlepszy. Po przeliczeniu głosów, kompozycja, która uzyska największe poparcie otrzyma nagrodę publiczności w wysokości 5 000 zł. Będziemy mieli okazję przekonać się, czy zdanie profesjonalisty jest zgodne z wyborem publiczności.

Konkurs był otwarty dla kompozytorów wszystkich narodowości bez limitu wieku. Jego specyfiką jest dwuetapowa procedura. W pierwszym etapie nadesłane anonimowo utwory oceniało trzyosobowe jury: Paul Patterson, Paweł Mykietyn i Maciej Żółtowski. Do drugiego etapu, publicznego wykonania podczas specjalnego koncertu Radomskiej Orkiestry Kameralnej, zostało zakwalifikowanych sześć prac. Jury obradowało w siedzibie Radomskiej Orkiestry Kameralnej w pierwszych dniach września. Jurorzy mieli przed sobą niełatwe zadanie. Każdej z nadesłanych partytur należało poświęcić wiele uwagi. Na podstawie samego tylko zapisu nutowego wprawne ucho kompozytora lub dyrygenta potrafi odtworzyć realne brzmienie kompozycji, choć często nie jest to zadanie łatwe, szczególnie w przypadku dzieł awangardowych, posługujących się nowoczesną, skomplikowaną notacją. Po trwających trzy dni obradach, jurorzy uzgodnili werdykt. Z niecierpliwością czekali na ujawnienie danych kompozytorów. Okazało się, że finaliści pochodzą z bardzo różnych stron świata, niestety tym razem żaden z Polaków nie przeszedł do drugiego etapu.

Dotychczas realizowane konkursy nie uwzględniały udziału publiczności podczas finalnego wyboru laureatów. Unikalne jest też powierzenie funkcji jurora na tym etapie jednej osobie. Będzie to tym samym konkurs autorski, w którym odpowiedzialność nie będzie rozłożona na kilka, często bliżej nie znanych osób. Wzorem jest tu dla nas organizowany od wielu lat z wielkim powodzeniem konkurs Toru Takemitsu Composition Award w Tokyo, gdzie funkcję głównego jurora powierza się co roku wielkiemu autorytetowi świata muzycznego. Zderzenie, teoretycznych często, koncepcji kompozytora z żywym wykonaniem i wydanie ostatecznego werdyktu dopiero po nim, otwiera drogę do włączenia prawdziwie wartościowych utworów w regularny obieg artystyczny. Jest to także koncepcja niesłychanie atrakcyjna dla publiczności, której przybliża się proces wartościowania nowej muzyki, a także sprawia się, że u współczesnego słuchacza rozbudzona zostaje ciekawość rzeczy nowych, a nie tylko tych znanych i powszechnie lubianych. Muzyka współczesna przestaje być w ten sposób domeną specjalistów i bywalców elitarnych festiwali. Konkurs zaowocuje także powstaniem wielu nowych dzieł, z których sześć doczeka się światowego prawykonania podczas tego koncertu finałowego w Radomiu.

Honorowy Patronat nad Konkursem Arboretum objął Prezydent Miasta Radomia, Andrzej Kosztowniak oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.